NAHÉ ČARODĚJNICE. V nedavné diskusi o čarodějnictví se objevila otázka ,,Jaký existuje důkaz o tom, že čarodějnice pracovaly vždy nahé? Je to tradice nebo je to nedávná inovace?" Existuje jistě řada dřívějších ilustrací nahých čarodějnic pomazávajících se před odchodem na sabat, ale jsou také ilustrace zobrazující čarodějnice na sabatu, které jsou oblečené. Ze zájmu jsem provedl maIý průzkum, abych si ověřiI, kolik - pokud vůbec nějaké - čarodějnic bylo na starších ilustracích na sabatu nahých. Výsledek byl dost přesvědčivý. Hans Baldung Grun, německý malíř ze 16. století, nakreslil řadu obrázků čarodějnic (typické jsou Čarodějnice při práci a Sabat čarodějnic) a na všech byly účastnice nahé. Čtyři čarodějnice Albrechta Dürera byly nahé. Douce Collection v Bodleian Library v Oxfordu vystavuje ilustrace Čarodějnice slaví sabat na Brockenu s mnoha nahými účastnicemi. Prakticky všechny Goyovy obrazy představují nahé čarodějnice (Dvě čarodějnice letící na koštěti jsou typické) a zvlášť zajímavá je edice Pierra de Lancreho z roku 1613 (Paříž) Tableau de l'inconstance des mauvais, která ukazuje velké shromráždění čarodějnic s kruhem tančících nahých žen v jedné části a nahou matku představující své stejně nahé dítě Rohatému bohu v druhé. Zdálo by se, že neexistovalo žádné pevné pravidlo. jak se dnes zjišťuje, některé sabaty se svlékají, jen když provádějí kouzlo, ale jinak nosí dlouhá volná roucha. Jiné jsou během rituálů nahé.
Witchcraft Ancient and Modern Raymond Buckland, HC Publications, New York 1970